Thursday 28 August 2014

Hari Kedua Ekspedisi Sabah Merdeka Day Walk

Sabah, 28 Ogos 2014 - Program Ekspedisi Sabah Merdeka Day kini sudah memasuki Hari Kedua dalam perjalanan menuju ke Kota Kinabalu Sabah.

Dua buah kumpulan baru Ekspedisi Sabah Merdeka Day daripada daerah Kota Marudu dan Keningau telah dilepaskan sekitar jam 8.00 pagi. Melalui maklumat yang diterima, kumpulan Ekspedisi daripada Kota Marudu telah dilepaskan oleh En.Daniel Jebon Jenaun dengan peserta seramai 6 orang bergerak menuju ke Langkon untuk bergabung dengan kumpulan Ekspedisi daripada Kudat. 

Kumpulan Ekspedisi daripada Keningau pula yang diketuai oleh En.Hasmin Azroy Abdullah telah bergerak dengan peserta seramai 30 orang menuju ke jalan Puncak Kimanis. Apabila diminta untuk memberikan penjelasan tentang mengapa kumpulan beliau telah mengubah laluan Ekspedisi yang telah ditetapkan sebelum ini yang mana ia seharusnya bergerak menuju ke Tambunan, beliau memberitahu bahawa terdapat halangan-halangan yang timbul dan tidak dapat dielakkan dikalangan peserta telah membuatkannya mengubah laluan Ekspedisi tersebut.

Beliau juga memaklumkan bahawa Kumpulan Ekspedisi Sabah Merdeka Day Walk daripada Keningau ini merupakan gabungan daripada Kumpulan Tenom. Mengulas dengan lebih lanjut lagi, beliau mengatakan bahawa kumpulan yang dipimpinnya hanya mampu bergerak sehingga ke Puncak Kimanis sahaja untuk hari ini. Namun begitu, Ekspedisi mereka akan bersambung semula pada 30 Ogos dengan rombongan konvoi kereta dan motorsikal yang akan bergerak daripada Keningau menuju ke Papar melalui jalan Kimanis. 

Disana, penyebaran risalah akan dilakukan dan selepas itu, kumpulan beliau akan menyambung semula perjalanan terus ke Padang Merdeka untuk bergabung dengan kumpulan daripada Kudat, Kota Belud, Kota Marudu, Ranau, Tamparuli, dan Tuaran.

Berlainan pula cerita yang diperolehi daripada Ekspedisi Sabah Merdeka Day Walk Ranau ataupun Sumondot Merdeka Ranau, Ketua Kumpulannya iaitu En.Jalibin Paidi memberitahu bahawa mereka telah mengalami masalah kekurangan bendera Negara Sabah. Ini kerana sepanjang perjalanan mereka menuju ke destinasi, orang awam, penghuni rumah di tepian jalan serta kenderaan yang lalu lalang telah meminta Bendera Kebangsaan Negara Sabah daripada mereka untuk dikibarkan sepanjang bulan Ogos ini. 

Selain itu juga, apabila diminta untuk mengambarkan suasana ataupun keadaan disana, beliau mengatakan bahawa sambutan disini nampaknya semakin bertambah hangat. Tambahannya lagi, kereta tidak berhenti-henti membunyikan "Hon Kereta" dan melaungkan kata-kata semangat kepada kami.

Menurut beliau, sebuah kereta telah berhenti dan memberikan sekotak minuman air mineral kepada mereka. Pemandu tersebut juga memberikan kata-kata semangat dan sokongan untuk tidak berputus asa dalam menjayakan Ekspedisi Sabah Merdeka Day ini. 

Daripada maklumat yang diperolehi daripada En.Jalibin, beliau mengatakan bahawa pemandu yang memberikan sumbangan tersebut merupakan orang kuat BN di Ranau. Secara tidak langsung, mesejnya jelas bahawa orang-orang BN Ranau sebenarnya menyokong mana-mana usaha untuk memertabatkan Bangsa dan Negara Sabah.

Setelah kumpulan beliau sampai ke tempat destinasi akhir untuk hari kedua ini di Bongol, Ketua Kg.Bongol telah menyambut kedatangan mereka dengan "Paluan Gong". Ia sangat-sangat mengejutkan dan mengharukan, katanya.

Untuk cerita kumpulan Ekspedisi daripada Kudat pula, perjalanan ekspedisi dimulakan sebaik sahaja ketibaan kumpulan Ekspedisi daripada Kota Marudu di Langkon pada jam 10.30 pagi yang mana perjalanan ke Kota Belud berakhir pada jam 6.15 petang. 

Melalui perkongsian cerita daripada Ketua Kumpulan Ekspedisi Kudat iaitu En.Tony Minggir, beliau mengatakan bahawa mereka sangat terkejut melihat reaksi dikalangan peniaga-peniaga kecil di sepanjang jalan menuju ke kota Belud yang majoritinya adalah terdiri daripada etnik Bajau. Ini kerana reaksi mereka sangat baik dan teruja serta menyokong kecekalan misi Ekspidisi ini untuk menyebarkan kebenaran sejarah. Peniaga-peniaga tersebut juga menegur sapa serta berbual-bual dengan mereka.

Perkara yang menarik hati, kata beliau ialah kawasan yang dilalui oleh mereka ini sebenarnya adalah kawasan kubu kuat umno namun peniaga-peniaga kecil tersebut tidak menunjukkan sebarang provokasi negatif tetapi menyambut kami seperti seorang Wira dan meminta kami untuk meneruskan niat dan perjuangan ini sehingga ke penamatnya.

Ekspedisi ini berakhir di rumah Datuk Ismail Ginbad yang merupakan seorang veteran USNO. Beliau, katanya merupakan seorang mantan Menteri Kewangan Kerajaan USNO dahulu. Dalam perbualan bersama dengan Datuk Ismail Ginbad, beliau sempat menyampaikan mesej kepada kumpulan Ekspedisi Sabah Merdeka Day Walk semasa makan malam iaitu "Selamatkan Kerajaan Negara Sabah daripada cengkaman politik malaya agar generasi Negara Sabah mampu memperolehi masa depan yang lebih cerah dan terjamin sebelum saya menghembus nafas yang terakhir" katanya. Menurut beliau, umurnya kini sudah mencecah 75 tahun.

Laporan Berita disediakan oleh Media Eksmerd

0 comments :

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...